Wednesday, October 19, 2011

Janji Allah kepada Wanita di Syurga


selamat malam readers,

oleh disebabkan cikhoneybee tk bape nk ade masa utk update entry, so cikhoneybee just cut and paste jew this article. Cikhoneybee tertarik dengan article ini sbb selama ini cikhoneybee tkpernah tahu dan dengar tentang hal ini. ** Cikhoneybee tk bernikah lagi, so mmg tkTaw dan tkde sape yg pernah bercerita ** So sape yg dh tahu tu, baguslah . . . sape yg taktahu, ni cikhoneybee nk share. Sharing is caring kn (?)

Selalunya kita selalu dengar ayat ayat camni : " Kita sahabat dunia akhirat ya " dan juga ini " Abg / Syg la Suami / Isteri Dunia AKhirat " . Tapi sejauh mana pemahaman kite tentang perihal  Suami Isteri dunia Akhirat (?)

1. Wanita yg meninggal dunia sblm Berkahwin.
- wanita yg meninggal sblm berkahwin akan dikahwinkan oleh  Allah SWT di syurga kelak dgn seorang lelaki di kalangan ahli Syurga, Rasulllah SAW bersabda " Tiasa si bujang di dlm Syurga" (Muslim ). ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yg meninggal dunia.

2. Wanita yg meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya
-  wanita itu juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.

3. wanita yg meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.
- begitu juga wanita yg meninggal dunia yg masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan seorang daripada lelaki yg masuk syurga.

4. wanita yg meninggal dunia setelah berkahwin
- wanita ini akan berada besama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminye masuk syurga.

5. wanita yg kematia suami dan tidak berkahwin sesudahnya
- wanita ini akan berada besama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminye masuk syurga.

6. wanita yg kematian suami dan berkahwin sesudahnya
-wanita yg kematian suaminya dan berkahwin lain akan bersama lelaki yg terakhir dikahwinkan di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. suami yg terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga. Rasulullah SAW bersabda.. " wanita adalah kepunyaan suaminya yg terakhir "
p/s: itu janji Allah kepada wanita yg solehah. tiada wanita yg akan single di syurga. Mereka akan dikahwinkan oleh Allah dgn lelaki ahli syurga. SubhanAllah ~

5 comments:

linda syasya said...

nice facts dear..^_*

CikHoneyBee said...

@linda syasya Alhamdulillah .. :) jom jd wanita solehah

Kartini said...

sejuppp je hati baca ni :)

ME CTCT said...

wahhh...4 ngan 5 tuh...cinta sampai ke syurga :)

Unknown said...

kabar gembira untuk wanita solehah. tp sebelumnya saya mau tanya sumbernya dr mana? hadistkah? diriwayatkan oleh siapa? thanks