Monday, August 8, 2011

kenangan puasa masa kecik kecik

salam readers,

Mari kite bergurau senda di pagi pagi hari ini. hahaha . . . sedar tk sedar dah seminggu kite berpuasaa. seminggu lebih suda nie. aku tgk suasana dan gelagat orang bershopping maseh slow motion jak. jalan jalan, tengok tengok survey survey. berminat dan kena dgn harga nye, baru la angkut bawa balik. mood aku nk shopping belum ade lagi. duit pun tk masyukk agy kn. so kne la bersabar dlu. sabar sabar. . . kn separuh dari iman.

pagi ni jom cerita pasal kenangan berpuasa mase kecik kecik. masa kecik kecik dulu, aku baik. bkn nk angkat bakul angkat sendiri, tp mmg kompem la, aku mmg budak baik pun. tk cye tnye mak aku. hahaha. . . masa kecik kecik dulu kan, aku tkde la berpengalaman dengan kes terlupa minum air masa berpuasa, curi makanan kt dapur ke atau makan dan buat buat terlupa. tidak ! aku tidak pernah camtu! hehehe

masa kecik kecik dulu, aku kn anak sulong. aku banyak sangat sepupu lelaki. ( side mak aku mmg byk jantina lelaki) Along, De, Cik (pakcik) . . 3 jejaka yg rajin beno melayan karenah aku. aku ni dulu kan, apa apa yg nak suro aku buat, mesti kena kasi upah. sebab aku nk beli jajan. haha . . .

seingat aku, aku start mula serius dalam berpuasa masa umur 5tahun kot. masa tu suda tadika. Along, De dan cik suka challenge aku. dieowg cakap, kalo puasa penuh, dowg akan kasi duet raya. cik cakap kalo puasa penuh, dpt RM100 duet raya. tapi kalo ponteng 1 hari sekalipun, TIDAK akan dapat duet raya.  Mama dan ayah pun ckp, akan dapat duet raya RM100. aku ngn adeq aku, apa lagi, semangat gyle la kan nk puasa. haha. .  dh terang terang RM200 dalam tangan kn? perghh . . . takyah susah susan nk g beraya ke rumah jiran.

hari hari la aku puasa. semangat nak bangun sahur semata mata nk puasa full. kalo berbuka puasa, aku awal awal beli tiket paling dekat ngan air sambil standby buka TV1. masa aku kecik kecik dulu TV3 tkde azan lagi cm sekarang ini. lepas berbuka puasa, ikut mama g terawih. aku perempuan, tkde la nakal sgt cm budak lelaki. pergi masjid kata nk terawih tapi melepak dan buat bising.  budak budak agy mase tu, main kejar kejar la, main mercun la. mmg klakar byle igt balik

smpai la ke penghujung puasa. mmg aku berjaya puasa full la setiap ramadhan. Alhamdulillah. semangat kental tu. aku kalo ade mission dan target, mmg aku work for it la. aku akan usaha sampai dapat. pagi raya aku senyum lebar lebar jew kt Along, De dan cik. awal awal lagi aku cari mereka. haha. . . takut dorang lari awal awal. pastu g mintak maaf kt ayah dan mama. pagi raya RM200 dalam tangan suda. aku mula mencari semua pakcik makcik aku yg ada. kire nk bersalam la ni dipagi raya. padahal nk duet raya. best woo byle berada dalam family besar ( side mama) bule dapat banyak duet raya. Mama ade 6 orang adeq beradik. kakak mama ade 7 orang anak. abang kedua mama ade 3 anak. abang ketiga ade 6 anak. Mama aku anak keempat, so ade 3 anak.  mara berdekatan. belum agy saudaraperghh . . . bule kire sendiri kn bape banyak
aku dapat masa di pagi raya.

haha. . . zaman kanak kanak mmg best. smpai sekarang byle time raya, aku nak jadi kecik balik. nak beraya rumah ke rumah jiran. cukup tahun, basikar racing kua. basikal yg ade gear tu. bule tuka tuka gear mase kayuh basikal. basikal tu utk aku race ngn adeq aku byle nk g skula agama. yeah, agak cm jantan siket aku masa kecik kecik. lelaki pun aku ajak race. tah cmne la bule ladies byle dh besar ni. hahaha. . .

p/s: terasa nak pinjam mesin masa doremon jew. nk jadi kecik tahun ini. haha . . 

No comments: